Circulair ondernemen: Moonen Packaging uit Weert

Ambitieuze Moonen Packaging wil in 2030 alleen nog hernieuwbare verpakkingen verkopen

Hans Houtappels: “Wij zijn groen, maar vinden onszelf nooit groen genoeg”

Groothandel in verpakkingsmaterialen Moonen Packaging in Weert heeft een duurzaam verpakkingsbeleid. Als regisseur in de keten van producent en afnemer benut het bedrijf alle kansen om verpakkingsmaterialen te verduurzamen. Moonen Packaging behaalde in 2018 de derde Lean & Green Star duurzame logistiek en MVO Prestatieladder 4.

“We helpen onze klanten verduurzamen en hebben zelf ook een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering”, vertelt Dianne Joosten, Marketing Manager. “De nadruk bij de verkoop van de verpakkingsmaterialen ligt op minder, dunner of – bij voorkeur – hernieuwbaar materiaal. En we doen meer. Zo levert een van onze leveranciers uit Polen zijn materialen per trein in plaats van over de weg. Ook hebben we afgelopen jaren zelf 6 procent CO2-reductie gerealiseerd. Al met al zijn we continu aan het verduurzamen.”

Hoge lat
“Wij zijn groen, maar vinden onszelf nooit groen genoeg”, zegt Hans Houtappels, Business Unit Manager. “We hebben de derde ster dan wel behaald, maar blijven een  verpakkingsgroothandel die uitgesteld afval verkoopt. Onze producten komen in de afvalbak terecht. Daar zijn we ons van bewust en zoeken daarom continu naar alternatieven die minder belastend zijn voor het milieu. De composteerbare koffiebeker van bagasse, een restproduct van suikerriet, is daar een mooi voorbeeld van. Dit is écht een circulair product. Van een afvalstroom maken we koffiebekers en na veelvuldig gebruik wordt de beker vergist tot biogas en compost. Daarnaast is de plasticfolie waarmee lading op pallets wordt gestabiliseerd in de loop der tijd steeds dunner geworden. Sinds kort hebben we ook een leverancier gevonden die voor deze folie deels biobased plastic als grondstof gebruikt in plaats van olie. Ook streven we ernaar alle karton die we verkopen van oud papier te maken zodat we er geen nieuwe bomen voor hoeven kappen. We leggen onze lat steeds hoger. Onze producten moeten teruggegeven kunnen worden aan de natuur of als grondstof dienen voor een nieuw product.”

Belangstelling circulaire producten neemt toe
Moonen Packaging merkt dat haar klanten steeds meer belangstelling krijgen voor haar circulaire producten. Houtappels: “Door ons streven mensen te helpen met het vergroenen van verpakking vinden steeds meer bedrijven ons. De grote klanten al langer vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen. En we zien nu ook de vraag van de kleinere bedrijven, gewoon omdat het moet. Wij verwachten dat we over vijf jaar geen virgin plastics meer mogen gebruiken. Wij verkopen dan ook composteerbare fritesbakjes.” Om de prijs hoeven afnemers het niet te laten, vindt Joosten. “Ze zijn ietsje duurder, een paar centen maar. En als je het verhaal aan je klanten vertelt, kun je dit – deels – in de prijs doorberekenen.”

Innovaties stimuleren
In 2020 koopt 50 procent van onze klanten producten uit hernieuwbare stoffen, stelt Moonen Packaging als doel. “Wij hopen in 2030 alles uit hernieuwbare grondstoffen te verkopen”, zegt Houtappels. “We nemen onze verantwoordelijkheid voor het niet uitwonen van onze planeet serieus. In 2050 willen we geen afval meer. Het is niet goed om een eindig product te verkopen waarmee je na gebruik nergens meer naartoe kunt. Dat wat we verkopen moet uiteindelijk niet functieloos zijn maar in een nieuwe grondstof omgezet kunnen worden of een tweede functie krijgen. Als groothandel zitten we tussen klant en leverancier in en kunnen dus invloed uitoefenen op de hele keten. We investeren zelf flink in innovaties en stimuleren onze leveranciers om duurzame innovaties te realiseren. Wij bieden leveranciers alternatieven aan waar onze klanten om vragen. Al met al hebben we een goede plek in de keten om innovatie in circulariteit te versnellen.”