Zoeken
Van circulaire studieopdracht naar eigen bedrijf
8 oktober 2020
Van circulaire studieopdracht naar eigen bedrijf
Door Marijke Mosterman
Een eigen circulaire lijn èn denktank beginnen, dat is wat Teuntje van Leeuwen, Thijmen Sterken en Peer Musch voor ogen hebben. Als studenten ontwierpen ze in opdracht van WaardeRing een design kruk: van b-hout naar a-hout met gebruik van rest-textiel. Nu zetten ze als ZZP’ers hun gezamenlijke, duurzame visie in voor hun overkoepelende bedrijf Soil, een nieuwe partner van WaardeRing.
‘Soil staat voor aarde, bodem. We willen terug naar de grondstoffen; ons richten op de oorspronkelijkheid’, legt Teuntje uit ter verklaring van de naam. ‘Alle producten die we maken, zijn gebaseerd op circulariteit en hergebruik. Dat geldt voor onze gezamenlijke Soil-artikelen, maar ook voor de producten die we onafhankelijk van elkaar maken en inbrengen in Soil. Daarover hebben we afspraken gemaakt.’
Als eerste komt er een kruk, maar het is de bedoeling om veel meer artikelen te gaan ontwerpen. ‘We willen een eigen lijn creëren’, zegt Thijmen. ‘Daarbij gebruiken we het fijnste hout. De bedoeling is dat je niet ziet dat het hergebruikt is; dat het een nieuwe, stijlvolle uitstraling heeft. Wat je vaak merkt bij oude meubelen, is dat er enorme laklagen opzitten, soms wel vijf. Als je die eraf haalt, zie je de ware aard van het hout, de echte kleur en de patronen. Hout is hout, het is al klaar zoals het van nature is, simpel gezegd. Wij willen dat natuurlijke karakter juist versterken in onze producten. Daarbij gebruiken we zo min mogelijk bijproducten zoals schroeven of andere materialen. Puur hout, daar gaan we voor. Dat is niet alleen heel mooi, maar als het dan ooit wordt afgeschreven, heb je zo min mogelijk afval.’
Maar de mensen achter Soil willen meer. ‘We willen niet alleen producten, maar ook diensten leveren’, zegt Thijmen. ‘We willen fungeren als creatieve denktank en conceptueel meedenken op circulair gebied’, voegt hij daaraan toe. ‘Circulariteit is vaak wel het ideaal, maar daarbij wordt vaak alleen gedacht in materialen. Het kan veel verder gaan dan alleen het gebruik van zonnepanelen of windmolens. Maar dan moet je wel buiten kaders en gebaande paden denken. En dat willen wij. Van circulair denken naar circulair doen.’
De creatieve Soil-ideeën ontstaan in een kantoor in hartje Zwolle. Daar wordt overlegd en gebrainstormd. Over een samenwerking voor het maken van de producten zijn ze in overleg met hun oude onderwijsinstelling CIBAP. Een nieuwe website is in de maak. Het bedrijf Soil bevindt zich in de opstartfase. Alles verkeert in een pril stadium, behalve het enthousiasme en de motivatie van de oprichters. Wat dat betreft zit het wel goed.
‘Soil is echt dankzij de mensen van WaardeRing ontstaan’, zeggen Teuntje en Thijmen. ‘Door hun opdracht is onze kruk ontstaan, en de kruk heeft geleid tot Soil. WaardeRing is wat ons betreft een motiverend en inspirerend platform.’